Весільний генерал. Які небезпеки несе "персональний закон Луценка"

Весільний генерал. Які небезпеки несе "персональний закон Луценка"

Фото: УНІАН

Рада продемонструвала, що може працювати швидко, але питання якості лишається відкритим.

12 травня Верховна Рада прийняла документ, який називають "персональним законом Луценка" і який може перевернути прокуратуру з ніг на голову.

Загалом закон № 4645 вносить чимало змін до низки законодавчих актів щодо діяльності ГПУ. Проте найбільше уваги привертають саме ті пункти, що стосуються голови Генпрокуратури. 

Раніше генпрокурором могла стати людина, яка, зокрема, має вищу юридичну освіту та стаж роботи в галузі права не менше 10 років (пункт 3 ст.40 закону "Про прокуратуру"). Відтепер формулювання у цій частині змінено на таке:

"На посаду генерального прокурора України може бути призначений громадянин України, який:

- має вищу освіту та стаж роботи в галузі права або досвід роботи у законодавчому та/або правоохоронному органі не менше п'яти років".

Відтак парламент розширив коло осіб, які можуть претендувати на посаду генпрокурора, адже тепер від кандидата не вимагають наявності юридичної освіти.

Україна сьогодні може отримати нового генпрокурора

Україна сьогодні може отримати нового генпрокурора

Ні для кого не було секретом, що закон писався для того, щоб генпрокурором можна було призначити голову президентської фракції в парламенті Юрія Луценка, який не має ні юридичної освіти, ані стажу роботи у прокуратурі.

Вразила і швидкість прийняття законопроекту. Документ був зареєстрований у Верховній Раді 11 травня і за один день пройшов усі необхідні інстанції. 12 травня законопроект було підтримано 258-ма депутатами, підписано спікером Андрієм Парубієм, президентом Петром Порошенком і опубліковано у спецвипуску "Голосу України", після чого документ одразу набув чинності. Тим часом у Раді було зареєстровано проект постанови авторства Порошенка про призначення Юрія Луценка генпрокурором України. І після палкої промови президента у парламенті призначення Луценка підтримали 264 народних обранця.

Два дні на законопроект – рекордна швидкість для депутатів. Зазвичай просування законодавчих актів, особливо тих, що необхідні для реформування країни, займає у них набагато більше часу. Рада продемонструвала, що може працювати ефективно, але питання якості її роботи лишається відкритим.

За словами адвоката Андрія Турія, який проаналізував прийнятий депутатами документ, у ньому є небезпечні підводні камені, які можуть призвести до катастрофи у прокуратурі по всі Україні.

- Кваліфікаційні вимоги до особи генпрокурора дають можливість призначити на цю посаду людину, яка ніколи не стикалася професійно з правоохоронною діяльністю. Як би не було смішно, але на посаду генпрокурора може претендувати навіть прибиральниця, яка працювала у рибоохороні, що теж є правоохоронним органом, чи наприклад особа, що працювала у Верховній Раді на посаді кухаря.

Не можу собі уявити, як генеральний прокурор без досвіду прокурорської роботи зможе реформувати органи прокуратури, контролювати своїх підлеглих на рівні знання законодавчої бази та безпосереднього знання всіх реалій прокурорської роботи. Адже думаю, що таку особу буде легко ввести в оману. Для якісного виконання своїх функцій особа, яка призначається на таку високу посаду, сама повинна була пройти всі щаблі прокурорської праці.

Не зрозуміло також, яким чином новопризначений прокурор буде призначати собі заступників, адже він не був інкорпорований у це середовище і тому не має повної уяви стосовно морально-ділових якостей таких прокурорів.

У вимогах закону "Про прокуратуру" містяться положення про повноваження генерального прокурора України, серед них є організація діяльності органів прокуратури. Не зрозуміло, яким чином особа, яка не мала відношення до безпосередньої діяльності прокурорських робітників, зможе виважено прийняти рішення щодо організації їхньої діяльності. У цьому випадку необхідно пам'ятати, що від цих повноважень залежить робота прокуратури в цілому по всій Україні.

Аналізуючи прийнятий закон, можна зробити висновок, що посада генерального прокурора в Україні стає суто політичною, тобто фактично обов'язки, які покладені на особу Генерального прокурора України, пов'язані з виконанням повноважень, будуть виконувати його заступники. Реальні функції неосвіченого генерального прокурора можуть будуть зведені до ролі передавача наказів з центру або заінтересованих осіб, які будуть мати доступ до тіла генпрокурора. Тобто це може бути роль "весільного генерала".

Ольга Скичко

Повʼязані теми:

Стаття з добірки новин:
Рішення Верховної Ради
Наступна публікація